كابتن تحاليل

كابتن تحاليل هى مدونه عربيه تامه تهدف فى المقام الاول الخدمه فى المجال الطبي و بخاصه التحاليل الطبيه و نشر معلومات عن كل تحليل

recent

آخر الأخبار

recent
recent
جاري التحميل ...

فصائل الدم _ حقنه ما بعد الولاده _ نقل الدم

 يعني اي #فصايل الدم ؟ ليه فصيله دمي مش زي فصيله دم ابن عمي ؟ ايه تحليل الفصايل ده ؟ وايه Rh السالب بتخلي الحامل تشتري حقنه غالية واشمعنا الموجب مبياخدش حقنه Rh ؟ امته التبرع بالدم يكون قاتل للشخص ؟ هل فصيله دمي ثابته طول عمري ومبتتغيرش ؟ هل فصيله الدم تثبت النسب وتنفيه زي DNA كدا ؟




 يعني ايه فصايل الدم ؟

 #فصايل الدم دي عبارة عن جزيئات كربوهيدراتية موجودة ع خلايا الدم الحمراء ف الدم ، وهي اربع انواع A, B, AB, O وف نوع مختلف عنهم لكن يتبع فصيله الدم اسمه Rh


#ليه فصيلتي مش زي بتاعه ابن عمي ؟ 😏

رغم ان كلنا عندنا نفس خلايا الدم الحمراء لكن كل واحد عنده فصيله دم مختلفه وده بيرجع ان الجزئيات دي مش موجوده عندنا كلنا بنفس الشكل يعني مثلا 


- #فصيله دمي A يبقي موجود ع خلايا الدم الحمراء بتاعتي جزئ كربوهيدراتي اسمه A بس ، ومعاه اجسام مضاده اسمها antibodies بس لنوع B 


- #فصيلة دمي B يبقي موجود ع خلايا الدم الحمرا ، جزئ B بس ، ومعاه أجسام مضادة اسمها antibodies لنوع A بس 


- #فصيله دمي AB يبقي موجود ع خلايا الدم الحمرا الاتنين جزي A, B ، بس مفيش اجسام مضاده ف الفصيله دي هنا 


- #فصيلة دمي O يبقي مفيش ع خلايا الدم الحمراء ولا جزي من A, B ، لكن موجود أجسام مضادة لنوعين A, B 


 * ليه ف اجسام مضادة والحاجات الغريبة دي ف الجسم ؟ 


- دي هي الي بستخدمها ف تحليل الفصايل ومعرفه نوع الفصيله ايه 

- دي بردو الي لما اتبرع بدمي ال فصيلته A وعندها antibodies ل B ، فانا اتبرعت لصديقي الي دمه B وعنده antibodies ل A يحصله مضاعفات شديده ويموت لانه اتنقل له دم مش من فصيلته ( الأجسام المضادة في دم صديقي اللي هي A هاجمت كرات الدم الحمراء اللي داخلاله ف دمي اللي فصيلته A و كسرتها) فده سبب ان الانسان الي بيستقبل دم مش زي فصيلته بيموت بعدها... 


 * فالمفروض الي دمه A ياخد من A ، والي دمه B ياخد من B ، والي دمه AB ياخد من اي فصيله سواء A ، B 

والي دمه O مياخدش من حد للاسف الا من نفس فصيلته لان عنده اجسام مضاده من نوعين A, B فاي حد عنده A, B يتبرع له يبقي بيموته ❌


#بالنسبة ل Rh ده نوع مهم ف تحديد الفصايل ونقل الدم بيكون ي بوزيتف ي نيجاتيف ، حوالي 15% ف العالم عندهم النوع ده نيجاتيف ( اه ف الحاله دي هتشتري الحقنة الغاليه بتاعه Rh 😁) 


#ليه بقا الي فصيلتها نيجاتيف Rh لازم تشتري الحقنة ؟


ده Rh مختلف عن انواع الفصايل ف انه مش بيكون اجسام مضاده الا لو الام معندهاش Rh يعني نيجاتيف واتعرضت ل دم شخص عنده Rh يعني بوزيتف الي هو الطفل ، بيبدا جسمها يكون اجسام مضادة للدم ده ويروح للمشيمه الي هو مكان وجود الطفل قبل ما يتولد ويهاجم دمه فيتولد الطفل عنده انيميا حاده وشديدة وميكملش يومين ويموت.... (فلازم تاخد حقنه Rh دي عشان توقف تكوين اجسام مضادة) 


#هتقولي يعني الطفل لسه ف بطن امه هنعرف فصيلته ازاي ؟😬


لما الام تعمل تحليل وتطلع نيجاتيف Rh والاب يعمل تحليل ويطلع بوزيتف Rh ساعتها الطفل هيطلع بوزيتف Rh (غصب عنه اه هيطلع كدا مش بنتنبأ 😂)


#لكن لما الام تكون نيجاتيف , والاب كمان طلع نيجاتيف ساعتها الطفل هيطلع نيجاتيف (فملهاش لازمه تشتري الحقنه 😂 لانها مش هتكون أجسام مضاده )


#ايه التحليل بقا ؟؟


اسمه ABO group. , blood group ,Rh factor 

عينه دم بتتسحب ملهاش اي شروط وبيتعمل التحليل ف ربع ساعة 


عملت تحليل وطلع فصيلتي A عدي سنين وعملت تحليل طلعت الفصيله O ، هو المعمل مبيعرفش يحلل ولا ايه ؟😕


لا المعمل زي الفل بس جوا جسمك ف بكتريا موجوده ف القولون بتطلع تغير الفصيله A او B او AB وتحولهم ل O ، عشان A, B, AB دول جزئيات كربوهيدارتيه فالبكتريا بتكسر الجزئيات دي وتخليها مش موجوده الي هو O يعني 


الكلام ده مش ع Rh خالص يعني انت اتولدت نيجاتيف هتفضل طول عمرك نيجاتيف 😂😇


#هل بيحدد النسب بالفصايل ؟ 


تحليل الفصايل بينفي النسب لكن ميثبتهوش يعني أم فصيلتها A بوزيتف ، وأب فصيلته A بوزيتف ، طلع الابن فصيلته AB نيجاتيف!!!  

لا يبقي ده مش ابنهم او ابن واحد منهم هيجيب B منين يعني 😂 بس مش معني كدا ان ف راجل هناك فصيلته B يبقي الولد ده ابنه 😏 يبقي هو نفي النسب لكن يتثبت بتحاليل النسب بقا

حقنة الار اتش RH

كتير من الامهات بتسال ع الحقنة الغالية اللي بعد الولادة مين المفروض ياخدها ولو ماخدهاش ايه اللي هيحصل هقولك كل حاجة عن الحقنة 

🎈🎈🎈🎈🎈🎈🎈🎐🎐🎐

ف البداية لازم اي واحده حامل تعمل تحديد الفصيلة وده عبارةعن تحليل دم يحدد من خلاله فصيلة الدم “Blood group” إذا كانRH موجب أو RH سالب.

 من يجب إجراء التحليل ومتى؟ يجري الزوجان التحليل، ويفضل القيام بالتحليل في أثناء التخطيط للحمل، لأن هذا للأسف ثقافة تفتقر إليها مجتماعتنا الشرقية، وعادة ما أنصح بالقيام به مرتين للحصول على نتيجة دقيقة

✨✨✨✨✨

 متى تحتاج الزوجة للحقنة؟ في حالة ظهور التحاليل بأن فصيلة دم الزوجة RH سالب والأب RH موجب، إذ لا توجد مشكلة لو كان الأبوان سالبًا أو موجبًا أو كان الأب هو السالب، لكن تبقى المشكلة إن كان الأب موجب لوجود احتمالية أن يكون الابن موجب مثل أبيه. 

🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇

لماذا تؤخذ الحقنة في هذه الحالة؟؟

 ما زلت لا أفهم المشكلة أن يكون دم الجنين موجباً مثل الأب، وعادة ما يكون الموجب دائماً ما يكون صاحب الصفة السائدة، ووقتها يقوم جسم الأم ذات الفصيلة "السالبة" بتكوين أجسام مضادة، وتبدأ محاربة الجنين الثاني، باعتباره جسما غريبا، في الغالب أول حمل يمر بسلام، ولكن أثناء الولادة قد يمتزج دم الأم بالطفل، ولحظتها يبدأ جسمها بتكوين أجسام مضادة تحارب الحمل الثاني، مما قد يسبب الإجهاض، ولهذا لا بد من أخذها بعد الولادة مباشرة. 

🎐🎐🎐🎐🎐🎐🎐

متى تأخذ الأم الحقنة؟

 هناك مدرستان في هذا الأمر: المدرسة الأولى ترى أن تؤخذ الحقنة مرة واحدة بعد الولادة الأولى مباشرة. المدرسة الثانية ترى أن تؤخذ الحقنة مرتين، بعد الولادة مباشرة، ومرة ثانية في الأسبوع الـ 28 من الحمل الثاني أي في الشهر السابع. في كل الأحوال ينصح بأخذها إذا حدث أي نزف وظهور بقع دم “spotting” أثناء الحمل؛ وهذا لاحتمالية امتزاج دم الجنين بالأم. 

🎎🎎🎎🎎🎎🎎🎎

 كيف تؤخذ الحقنة؟

 تؤخذ في العضل خلال اول تلات ايام من الولادة او الاجهاض والافضل انت تاخذ مبكرا بقدر الامكان .

متى يجب إجراء الفحص

 يتم اجراء فحص نوع الدم في الحالات الآتية:


1. التبرع بالدم

في أي حالة يتطلب فيها التبرع بالدم للشخص المفحوص. تُعطى وحدة الدم عادة بسبب حدوث نزيف شديد أو انخفاض مستوى الهيموغلوبين. إذا كان الحديث يدور عن شخص صحته سليمة فمن المتبع إعطاء وحدة دم إذا انخفض مستوى الهيموغلوبين لأقل من 8 ملغرام / ديسيليتر.


أما إذا كان الحديث يدور عن أشخاص ذوي سجل طبي يتضمن أمراضاً مثل أمراض القلب أو الكلى، من المتبع إعطاء وحدة الدم عند وصول مستوى انخفاض الهيموغلوبين إلى اقل من 10 ميللغرام / ديسليتر.


2. فقدان الدم الحاد

الحالات التي تنطوي على فقدان الدم الحاد مثل عمليات جراحية التي يتوقع فيها حدوث نزيف، الصدمة، النزيف من القرحة في الجهاز الهضمي، النزيف من الأورام السرطانية وغيرها.


3. فحص فصيلة الدم

 حالة أخرى يستوجب إجراء فحص نوع الدم فيها، هي لتحديد فصيلة دم الأم الحامل، لتقييم ما إذا كان هناك اختلاف بين نوع دمها ودم الجنين، هذا الاختلاف يمكن أن يسبب حدوث رد فعل مناعي حاد (الأمر الذي من شأنه أن يسبب الإجهاض) في الحمل القادم (ويسمى أيضا عدم توافق مستضادات العامل الريسوسي (Rh incompatibility).


أما عن كيفية اجراؤه فتتم كما يلي:


بعد أخذ عينة من الدم:


تخلط في المعمل بأجسام مضادة ضد فصيلة الدم A و B، ثم تفحص العينة لمعرفة ما إذا كانت خلايا الدم تلتصق ببعضها أم لا، إذا التصقت خلايا الدم ببعضها البعض، فهذا يعني أن الدم تفاعل مع أحد الأجسام المضادة.

على سبيل المثال، إذا تجمعت خلايا الدم معاً عند مزجها بأجسام مضادة ضد فصيلة الدم A، يكون لديك دم من النوع B.


الخطوة الثانية وتسمى بالفحص العكسي، وفيه يمزج الجزء السائل من الدم الذي لا يحتوي على خلايا (المصل) مع الدم المعروف أنه من النوع A والنوع B، ونلاحظ الالتصاق.

يمتلك الأشخاص أصحاب الدم من النوع A أجساماً مضادة لـ B، ويمتلك الأشخاص أصحاب الدم من النوع B أجساماً مضادة لـ A، يحتوي نوع الدم O على كلا النوعين من الأجسام المضادة.

مهم جدا : تعرف على مكونات الدم الاساسيه والنسب الطبيعيه 


يجب أن يتضمن اختبار ABO كلاً من الخطوتين؛ لأنه في الخطوة الأولى يتم معرفة نوع فصيلة الدم، والخطوة الثانية بمثابة فحص شامل للخطوة الأولى، وتأكيداً للنتائج.



عن الكاتب

Laila Hassan

التعليقات


اتصل بنا

إذا أعجبك محتوى مدونتنا نتمنى البقاء على تواصل دائم ، فقط قم بإدخال بريدك الإلكتروني للإشتراك في بريد المدونة السريع ليصلك جديد المدونة أولاً بأول ، كما يمكنك إرسال رساله بالضغط على الزر المجاور ...

جميع الحقوق محفوظة

كابتن تحاليل